Muistitikut, mainoskynät, t-paidat, messukassit ja kaikki muut mainostuotteet

Kosketusnäyttökynät | Muistitikut | usb-muistit

Painatuksiin liittyvää perustietoa

Tämän osion tarkoitus on antaa sinulle perustiedot siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon painatusasioita miettiessä eri tuotteisiin. Tämä on siis aivan vapaaehtoista lisäinfoa, toki otamme heti yhteyttä sinuun ja selvittelemme asiaa henkilökohtaisesti aina tapauksittain kun on tarvetta.

Etukäteen suunnittelemalla ja tutustumalla ohjeisiin säästät kuitenkin aikaa ja vaivaa - joskus myös silkkaa rahaa.

Eventi-kynä

Painatukset eri tuotteisiin

Allaolevaan perusohjeeseen on hyvä tutustua etukäteen, mutta se ei ole välttämätöntä - huolehdimme ja olemme sinuun yhteydessä koko prosessin ajan jotta nämä asiat ovat kunnossa kuitenkin - se on välttämätön osa työtämme mikäli aiomme saada tavarat toimitettua sinulle.

Kynät ja muu "kova tavara" painatetaan useimmiten tampo- tai silkkipainotekniikalla. Ominaista tälle on, että jokainen painatuksen väri ja värin sävy painetaan erikseen ja niitä varten pitää tehdä oma työkalunsa (jokaista väriä kohden). Mitä useampi painoväri, sen korkeammat kustannukset koska jokainen väri veloitetaan erikseen ja jokaisen värin painamiseen tarvittava työkalu kustantaa useamman kympin / kpl.

Pienissä kappalemäärissä eritoten kiinteät aloitus- ja työkalukustannukset nostavat helposti yksikköhintaa suhteellisen paljon. Isommissa määrissä luonnollisestikin nämä kulut "liudentuvat" määrän mukana melko mukavasti ja itse painatustenkin yksikköhinta on pienempi.

Huom! Lomake- ym. painatuksista poiketen, myös esim. harmaan (ja muidenkin värien) eri sävyt ovat jokainen omia värejään, eikä niitä lasketa "mustaksi" kuten eräissä painotöissä.

Mitä vähemmän painovärejä, sen edullisempaa painatus on.

Painatuskohtien käyttö vaikuttaa myös kustannuksiin. Tuotetiedoissa on yleensä mainittu painatuksen max koko, esim. "55x6 mm". Tämä tarkoittaa että yhdellä painatuksella voidaan tehdä enintään 6 mm korkea logo 55 mm leveänä.

Tämä kannattaa visualisoida itselleen jo etukäteen - mikäli painatus on jo lähtökohtaisesti jokin korkea "himmeli", voi olla että lopputulos ei näytä kovin mairittelevalta kun se ahdetaan 6 mm korkeuteen ja vieressä pitäisi olla vielä lukukelpoista tekstiäkin.

Jos esim. kynään jossa on ko. painopinta-ala, halutaan tehdä painatus yhdellä värillä (esim. mustalla) molemmille puolille runkoa, kyseessä on kaksi painatusta koska kynän ympärysmitta on on yleensä 20-30mm. Joudutaan siis tekemään painatus kahteen eri kohtaan jotta se onnistuu. Tämä on ominaista etenkin "ei-suorarunkoisille" kynille, joissa painatus tehdään tampopainolla tai jos ko. tuotteen toimittajalla on tarjottavana vain tampo-painatus.

Poikkeuksiakin toki on - tietyissä tuotteissa koko tuotteen pinta-ala on painettavissa väreillä tai jopa ilman mitään värimäärärajoituksia kiinteään hintaan. Sekavaa? Ei hätiä, pidämme huolen että tuotteesi tehdään aina edullisimmalla ja sopivimmalla tekniikalla kuitenkin.

Metallituotteisiin useimmiten suositellaan laserkaiverrusta tai etsausta painatusten sijaan. Tämä johtuu siitä, että painatukset naarmuuntuvat tai kuluvat helpohkosti metallipinnasta. Useimmiten painatuksetkin kyllä tehdään jos niin pyydetään, mutta tietyissä tapauksissa metallituotteita ei paineta edes pyydettäessä koska eräiden tehtaiden laatustandardien mukaan se vain ei käy päinsä että tehtäisiin tietentahtoen jälkeä josta voi tulla sanomista vaikka asiasta olisi etukäteen asiakkaan lupa ja suostumuskin.

Kun olemme saaneet painoaineiston ja painatusohjeen/-toiveen katsottavaksi, ilmoitamme tietysti aina  jos jotakin huomautettavaa asiaan liittyen on - sinun ei varsinaisesti tarvitse huolehtia teknisistä asioista, mutta niihin ennakolta varautuminen yleensä kannattaa jotta projektia ei tarvitse palauttaa ihan lähtöpisteeseen painatustekniikan aiheuttamen yllättävien kustannusten tai rajoitusten vuoksi.

Kun painetaan ns. kovaa tavaraa, painoaineisto tulee yleensä toimittaa vektorigrafiikkana (vektoroitu .eps, .ai, pdf tai vastaava) sekä ilmoittaa tiedot käytettävistä PMS (Pantone Matching System) väreistä.

Ns. peruskuvatiedostot (.jpeg, .tiff, .png, .gif ja etenkin .doc -päätteiset tiedostot) eivät yleensä kelpaa painoaineistoksi - mallikuvat ja alustavat vedokset sekä hinta-arvioinnit useimmiten saamme näillä kuitenkin tehtyä.

Tuotteet joissa on mainittu digipainatus tai "täysväripainatus" mahdolliseksi, ylläolevatkin tiedostot saattavat käydä painoaineistoksi, mikäli niissä on tarpeeksi tarkka resoluutio (vähintään 300 dpi).

Tekstiileihin pätee suureksi osaksi samat ohjeet, mutta niihin on NIIN paljon eri painatustekniikoita riippuen tuotteesta, materiaalista ja asiakkaan toiveista että niistä on parempi keskustella tapauskohtaisesti.

Lähtökohdat kuitenkin ovat samat: mitä enemmän painovärejä / painatuksia useassa kohdassa, sen kalliimpaa ja päinvastoin. Lähes mitä tahansa voidaa painattaa kuitenkin, joten älä anna aineiston monivärisyyden lannistaa vaan kysy mikä on paras tapa hoitaa asia.

Hoidamme kaikki painatuksiin liittyvät asiat, mutta nämä on kuitenkn suunnitteluvaiheessa syytä tiedostaa.

Tiivistelmänä tärkein muistettava asia:

1) suurimmat hintaan vaikuttavat tekijät: tuotteiden kokonaismäärä ja painovärien määrän yhdistelmä.
- pieni määrä tuotteita/monta painoväriä = korkeampi yksikköhinta
- suuri määrä tuotteita/yksi painoväri = pienin mahdollinen yksikköhinta


Etenkin pienemmissä määrissä painokustannusten ja toimituskulujen osuus on helposti yli 50% tuotteen kokonaishinnasta - kannattaa siis yleensä tilata mahdollisimman suuri tarvetta vastaava määrä tuotteita.

Esimerkki:
Yritys A käyttää vuosittain 9.000 kpl kuulakärkikyniä.
Kyniä tilataan 3 kertaa vuodessa, 3000 kpl kerrallaan.
Kynät ovat 1x2-väripainettuja tai 2x1-väripainettuja, yksikköhinnaksi tällä kertatilausmäärällä per tilaus tulee esim. 0,65 eur / kpl eli yhteensä vuosittain rahaa käytetään 3x3000x0,65 eur = 5.850,00 eur

Tilaamalla kaikki kynät kerralla 9.000 kpl eränä, ottaen huomioon normaalit määräalennukset, painatusten alemmat yksikköhinnat ja rahdin hinta tehtaalta Suomeen ja asiakkaalle vain yhden tilauksen osalta, vuosikustannus olisi normaalisti vähintään 700-800 eur edullisempi.

Järkevää ja suositeltavaa on kuitenkin tilata aina ensimmäinen kerta "kohtuudella", ja jos tuotteeseen yleisesti ollaan sitten tyytyväisiä - jatkossa kannattaa säästää tilaamalla samaa tuotetta lisää kerralla enemmän.